KULTURY MEDIÓW
Kultury mediów to kierunek dla osób interesujących się funkcjonowaniem, rolą i znaczeniem różnych mediów we współczesnej kulturze. Nowoczesny i przemyślany program studiów pozwala na lepsze zrozumienie naszej silnie zmediatyzowanej rzeczywistości i daje narzędzia, by się w niej odnaleźć. Nastawiony jest na rozwój krytycznego i odpowiedzialnego myślenia o mediach oraz skutecznego ich wykorzystywania w sektorze kultury, własnych inicjatywach twórczych, branży dziennikarskiej i PR-owej.
Kultury mediów to dobry wybór dla wszystkich chcących połączyć budowanie ścieżki zawodowej z rozwojem osobistym.
Naszą społeczność tworzą medioznawcy, kulturoznawcy oraz praktycy związani z nowymi i tradycyjnymi mediami. Wspólnie organizujemy profesjonalną, inspirującą i wspierającą przestrzeń nauki, w której podejmujemy krytyczny namysł nad współczesnymi zjawiskami medialnymi.
Studia (I i II stopnia) prowadzone są w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym.
W ramach programu Erasmus+ studenci kierunku mogą zrealizować zagraniczną praktykę w różnych instytucjach, w 31 państwach uczestniczących w programie lub część studiów w zagranicznej uczelni partnerskiej w krajach takich jak: Bułgaria, Estonia, Francja, Hiszpania, Litwa, Niemcy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Turcja, Włochy.
STUDIA I STOPNIA
Kształcenie na kierunku kultury mediów jest realizowane w ramach trzech ścieżek:
doświadczam
oferujemy przedmioty, które dają możliwość świadomego doświadczania procesów medialno-kulturowych i medialno-komunikacyjnych jako elementów naszych codziennych światów. Podobnie jak istnieje wiele kultur i technik, tak istnieje wiele kultur mediów, właściwych im medialnych wspólnot komunikacyjnych, porządków medialnych: piśmienność, audiowizualność analogowa (kino, telewizja) i cyfrowa, VR, AR, IoT, AI. Wspólnie ze studiującymi rozpoznajemy kulturowo-komunikacyjne mechanizmy w doświadczanej codzienności medialnej;
poznaję
jest to najobszerniejszy blok zajęć, w którego ramach studiujący zdobywają, pogłębiają i porządkują wiedzę oraz doskonalą umiejętności z zakresu analizy i interpretacji różnych tekstów i zjawisk kultur mediów, potrzebne do zrozumienia otaczającej ich rzeczywistości;
działam
ta ścieżka ma charakter praktyczny; w jej ramach studiujący nie tylko poznają kulisy funkcjonowania mediów w rozmaitych sektorach kultury i realizują projekty nowomedialne w ramach różnorodnych warsztatów, lecz także uczą się, jak używać konkretnych narzędzi i tworzyć profesjonalną komunikację medialną oraz biorą udział w praktykach zawodowych.
Kultury mediów są kierunkiem stawiającym akcent na poznawanie, doświadczanie i działanie w polu zmediatyzowanej kultury.
Studentki i studenci uczestniczą w zajęciach dotyczących m.in.
- mediów społecznościowych,
- filmu,
- praktyk performatywnych,
- komunikacji kulturowej, wizualnej i masowej.
Zdobywają wiedzę na temat złożonych relacji między mediami różnych generacji, a także – zgłębiając kulturowe konteksty medialności – wypracowują krytyczne podejście do wszelkich zjawisk medialnych, z akcentem na zjawiska nowomedialne.
Przede wszystkim jednak kształtują umiejętności pozwalające na świadome poruszanie się w zmediatyzowanej rzeczywistości. Uzyskane w ten sposób kompetencje mogą stanowić dla studiujących punkt wyjścia do działań o charakterze praktycznym. W związku z tym część zajęć może być realizowana poza przestrzenią Uniwersytetu – w miejscach i instytucjach na różne sposoby związanych z wybranymi obszarami mediów.
W programie kształcenia znajdują się również obowiązkowe praktyki – staramy się, aby nasi studiujący realizowali je tam, gdzie ich wiedza mogłaby znaleźć najpełniejsze zastosowanie.
STUDIA II STOPNIA
Na studiach drugiego stopnia studenci realizują grupę przedmiotów obowiązkowych oraz grupę przedmiotów fakultatywnych. W pierwszej grupie występują m.in. następujące przedmioty: prawo w komunikacji społecznej, sztuka publicznego przemawiania i autoprezentacji, psychologia komunikacji czy zarządzanie projektem. Warto wspomnieć także o przedmiotach realizowanych w języku angielskim: komunikacja kryzysowa (crisis communication) oraz komunikacja międzykulturowa (intercultural communication). W ramach drugiej odbywają się zajęcia z analizy tekstów kultury, warsztatów pisania kreatywnego, narzędzi cyfrowych w komunikacji społecznej czy ekonomii i przedsiębiorczości.
SPECJALNOŚCI
Estetyka wizualna: przestrzeń – doświadczenie – design
Specjalność obejmuje wiedzę z zakresu sztuki obrazowania, designu, architektury, urbanistyki oraz muzyki w kontekście mediów elektronicznych, a także mediów mieszanych (przenikania się mediów elektronicznych i tradycyjnych). Student uczestniczy w zajęciach z zakresu szeroko rozumianej estetyki, rozpoznaje różne aspekty designu – od sztuki użytkowej, poprzez modę, grafikę i typografię, po działania designerskie w mediach. Specjalność dostarcza także narzędzi do analizy nowomedialnych praktyk artystycznych i sztuki Internetu oraz działań z zakresu kształtowania architektury i przestrzeni miasta z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania. Student uczestniczy w opracowywaniu planów konkretnych miejsc, jest przygotowany do opracowywania projektów adaptacyjnych w przestrzeni miejskiej, w tym obiektów zabytków architektury i historycznych zespołów urbanistycznych. Na zajęciach warsztatowych poznaje sposoby wykorzystania nowych technologii w projektowaniu.
Specjalność daje możliwość zatrudnienia w instytucjach kultury, w jednostkach administracji samorządowej i państwowej, instytutach naukowo-badawczych i ośrodkach badawczo-rozwojowych oraz jednostkach zajmujących się doradztwem.
Komunikacja medialna
W ramach specjalności student poznaje problematykę z zakresu ukierunkowanego kulturowo medioznawstwa oraz teorii informacji i komunikacji, bierze udział w zajęciach warsztatowych dotyczących nowych mediów i różnych aspektów komunikacji. Specjalność dostarcza narzędzi do profesjonalnej analizy języka mediów i kodów komunikacyjnych, buduje świadomość wizualną i nowomedialną. Student uczestniczy w zajęciach z zakresu interpretacji przekazów audiowizualnych, analizy roli słowa i gestu w procesach wymiany informacji, analizy zachowań komunikacyjnych w mediach, zasad komunikowania, software studies, interfejsów w kulturze, multimediów w sztuce i nauce, literatury w Sieci, sztuki nowych mediów, dyskursów medialnych, public relations i komunikacji wizerunkowej, transgresji medialnych i komunikacji międzykulturowej.
Absolwent specjalności jest przygotowany do pracy w mediach elektronicznych, agencjach interaktywnych, reklamowych i artystycznych oraz do pracy w działach social media, kontaktów z mediami i PR, do organizowania imprez masowych, edukacji medialnej i promowania działań medialnych.
Kultury wizualne: fotografia, film, media
Specjalność integruje wiedzę z zakresu kulturowo zorientowanego medioznawstwa. Student zdobywa historyczne i teoretyczne podstawy wiedzy o dawniejszych i współczesnych kulturach mediów obrazowych, uczestniczy w zajęciach teoretycznych i praktycznych z zakresu analizy i interpretacji przekazów medialnych, cyberkultury, archiwizacji i udostępniania przekazów audiowizualnych, praktyk medialnych, mediów w kulturze uczestnictwa, wybranych zagadnień imagologii i designu, współczesnej kultury audiowizualnej, konwergencji mediów, estetyki filmu, komiksu, animacji i gier komputerowych, technologii mediów. Student bierze także udział w warsztatach nowomedialnych.
Absolwent specjalności jest przygotowany do pracy w mediach elektronicznych i przemysłach kreatywnych, do tworzenia projektów i ofert kulturalnych dla instytucji kultury i organizacji pozarządowych, zwłaszcza w zakresie organizowania widowisk medialnych oraz edukacji medialnej, a także krytyki mediów w środkach masowego przekazu.
Publicystyka nowomedialna
Celem specjalności jest synchroniczne ujmowanie zjawisk literackich i publicystycznych w ścisłym związku z mediami elektronicznymi, estetyką i komunikacją kulturową. Student uczestniczy w zajęciach z zakresu literatury współczesnej i najnowszej, nowych gatunków i form literackich, bezpośrednio związanych z Internetem i mediami (fikcja, hiperfikcja, hipertekst). Dzięki ukierunkowanym praktycznie warsztatom i laboratoriom student zdobywa umiejętności praktyczno-warsztatowe z dziedziny publicystyki nowomedialnej, krytyki artystycznej i promocji książki.
Absolwent jest przygotowany do pracy zarówno w tradycyjnych, jak i w nowomedialnych instytucjach związanych z życiem literackim, portalach internetowych, redakcjach mediów elektronicznych, wydawnictwach i agencjach reklamy, a także w instytucjach kultury zajmujących się organizacją edukacji literackiej i medialnej.
Widowiska kulturowe
W ramach specjalności student zdobywa wiedzę z zakresu tradycyjnych sztuk wykonawczych (teatr dramatyczny, plastyczny, gatunki muzyczne, formy estradowe), współczesnych performansów artystycznych, praktyk performatywnych w życiu publicznym (polityka, sport, ceremonie religijne, imprezy rozrywkowe i inne formy aktywności społecznej), związków widowisk z mediami elektronicznymi (teatr telewizyjny, teatr w Internecie, wideoart, instalacje). Student poznaje instytucjonalne konteksty funkcjonowania praktyk widowiskowych.
Specjalność przygotowuje do pracy w charakterze organizatorów imprez masowych, twórców widowisk, animatorów kultury, doradców i konsultantów, do prowadzenia działalności krytycznej i medialnej. Absolwenci mogą podjąć pracę w instytucjach kultury i agencjach artystycznych zajmujących się produkcją i rozpowszechnianiem widowisk, instytucjach oświatowych prowadzących edukację teatralną, w agencjach promocji i reklamy, w teatrze i mediach tradycyjnych oraz elektronicznych.
Rekrutacja na rok akademicki 2025/2026
II tura rekrutacji 25.07.2025 00:00 – 18.09.2025 23:59
Pracodawcami absolwentów mogą być:
- agencje interaktywne i reklamowe,
- media elektroniczne,
- agencje artystyczne,
- organizacje pozarządowe,
- działy współpracy z mediami,
- agencje PR i marketingu,
- instytucje kultury,
- firmy i instytucje zajmujące się organizacją imprez masowych,
- działy social media w firmach oraz działy kultury administracji publicznej.
Absolwenci mogą także podjąć własną aktywność w zakresie doradztwa medialnego i animacji kulturowej.
Kampus Katowice
Poznaj nas lepiej
Aktywność studentów
FRUCTUS. Konferencja Studentów Kulturoznawstwa i Kultur Mediów
Wernisaż wystawy studentów kultur mediów
Wystawa video-artów I need to remember how I (for)got you organizowana jest w ramach przedmiotu ekspozycje sztuki – prace to przede wszystkim interpretacja poezji oraz muzyki.
Otwarta kultura | Dzień Kulturoznawstwa i Kultur Mediów
Święto każdej studentki i studenta kulturoznawstwa i kultur mediów na Uniwersytecie Śląskim. W murach Wydziału Humanistycznego odbywają się warsztaty dla licealistów, projekcje i rozmowy, panele dyskusyjne z zaproszonymi gośćmi oraz nocne seminarium filmoznawcze. Wydarzenie jest szansą, by zaangażować się w życie studenckie i poznać specyfikę naszych kierunków studiów. Przede wszystkim stanowi jednak okazję, by lepiej się poznać i opowiedzieć o swoich projektach i pasjach.
Skontaktuj się z nami:
dr Paweł Paszek
tel.: 667 858 197
e-mail: pawel.paszek@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice